Våra allmänna villkor
Information
SolarQuip.se är en svensk webbutik som drivs av Solokraft AB (556834-1738). Vi säljer solelkomponenter och laddprodukter av kända varumärken till konkurrenskraftiga priser, med bra service och snabba leveranser. Vi riktar oss till både privatpersoner och företag.
Leveranstid
Vi expedierar vanligtvis beställningar inom 24 timmar på vardagar. Om produkten finns i vårt eget lager är normal leveranstid 1-5 arbetsdagar beroende på typ av produkt och vart den ska levereras. Produkter som inte finns på vårt eget lager lager men som lagerförs hos vår leverantör har normalt en leveranstid på 3-7 arbetsdagar. För varor som inte finns på vårt eget lager och som inte finns i lager hos leverantör kan leveranstiden variera kraftigt. Om uppgift om leveranstid saknas på den produkt du ska beställa ber vi dig kontakta oss för aktuell leveranstid innan du lägger din beställning.
Kundtjänst
Du kommer i kontakt med vår kundtjänst via e-mail och telefon.
Köpinformation
Alla produkter i vårt sortiment är godkända för användning i Sverige, såvida inget annat anges.
Alla priser inkluderar svensk moms 25%.
Vi reserverar oss för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser.
Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten.
En orderbekräftelse skickas automatisk ut i samband med ditt köp. Om du inte fått en orderbekräftelse inom 24 timmar efter lagd beställning ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits.
Åldersgräns
Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.
Frakt och betalsätt
SolarQuip erbjuder endast leverans via postorder. Vi har i nuläget ingen fysisk butik och du kan inte hämta ut dina varor hos oss.
Outlösta försändelser
För försändelser som ej lösts ut inom liggetiden och returneras till oss kommer vi att debitera dig en administrativ avgift på 275 SEK plus den faktiska returkostnaden (som varierar beroende på produkt och leveranssätt) för att täcka våra omkostnader.
Betalningsvillkor privatkunder
För privatpersoner är betalningsvillkor förskott. Privatpersoner betalar sina beställningar genom de betalningsalternativ som vid beställningstillfället erbjuds i samband med utcheckning i vår webshop, tex Swish och kreditkort/betalkort.
Betalningsvillkor företagskunder
Leverans mot faktura sker enbart till Företag registrerade i Sverige. Kreditgränsen är flytande och beräknas innan köpet avslutas. En faktura skickas till den angivna mejladressen och du betalar enkelt till vårt Bankgiro 404-6348. Vid köptillfället görs en kreditprövning, vilket i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Om så sker får du en kopia av den per post. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 100 kr, samt dröjsmålsränta med 18%.
För företag registrerade utanför Sverige är betalningsvillkor förskott. Betalning sker via banköverföring till vårt konto i Swedbank
IBAN SE6480000832796946444954
BIC SWEDSESS.
Produktgaranti
Solokraft lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. På begagnade varor och demo-produkter lämnas 1 års garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom 1 år om produkten ej skadats av handhavandefel. När det gäller hårdvara och hemelektronik gäller respektive tillverkares garanti och Solokraft lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.
Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundtjänst via email eller telefon för utförlig returinformation. Om garantiärendet godkänns, står Solokraft för din returfrakt genom kontant ersättning eller genom att skicka ut en förbetald fraktsedel. Solokraft ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig något av dessa två fraktalternativ. Om din vara anländer i skadat skick förbehåller sig Solokraft rätten att neka mottagande eller att göra avdrag på beloppet som återbetalas.
Öppet köp
Vi erbjuder inte öppet köp.
Ångerrätt privatkund
Som konsument (privatperson) har du enligt lagen om distansavtal 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit din beställning, på köp gjorda i vår nätbutik (oavsett betalsätt).
Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Observera dock att det finns undantag där ångerrätten inte gäller. Detta regleras i Kap 2, 11 § och innefattar bland annat:
- En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
- En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal (t.ex. förbrukningsprodukter).
- Produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (inkl. in-ear-produkter och rakapparater).
- En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram/spel där förseglingen har brutits.
- En vara som tillverkats efter kundens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.
För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig muntligen eller skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit din beställning. Detta kan göras till vår kundtjänst på telefonnummer 070-2341200, eller via e-mail info@solokraft.se. Vi rekommenderar att du använder Konsumentverkets ångerblankett som kan laddas ner här. Ångerfristen anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.
Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når oss oskadad. Vi rekommenderar därför att du kontaktar vår kundtjänst i samband med att du ångrar dig, innan produkten returneras.
Returprodukter ska skickas till
Solokraft AB
Åkervägen 5
17741 Järfälla
Observera att returnerade varor ska skickas med leverans till dörr. Returer som skickats med fraktsätt som kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud kommer inte att hämtas ut. Solokraft ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud.
Solokraft återbetalar ångrade köp senast inom 14 dagar från dess att produkten är mottagen och registrerad hos returavdelningen, men som tidigast den dag då varorna kommit i retur till oss.
Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Solokraft rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.
Vi rekommenderar att alltid returnera produkter kompletta i kartong, i nyskick och att eventuell mjukvara har återställts.
Ångerrätt företagskund
Företagskunder har inte ångerrätt.
Reklamation (endast privatkunder)
För produkter utanför presumtionstiden (2 år) men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. Solokraft kan dock hjälpa dig att skicka in produkten till en auktoriserad verkstad för bedömning i denna fråga. Du bekostar själv frakten vid detta alternativ.
Funktionsfel skall reklameras inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel.
Solokraft testar alla inlämnade produkter och gör en initial bedömning om vidare åtgärd. Observera att en felsökningsavgift på 250 SEK kan debiteras om
1) produkten konstateras vara felfri;
2) kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund;
3) felet faller utanför garantin p. g. a. handhavandefel eller annan felaktig hantering.
Avgiften kan komma att bli betydligt högre om produkten undersökts av en auktoriserad verkstad som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (t. ex. pga. yttre åverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras.
Nyttjande av garanti
Om den aktuella produkten fortfarande har garanti kan du kontakta kundtjänst för att upprätta ett serviceärende. Solokraft skickar därefter ut en förbetald fraktsedel samt en informationsblankett som bör fyllas i för att skynda på ärendet. Beroende på vilken produkt det gäller kommer Solokraft att byta ut den eller skicka produkten vidare till en auktoriserad serviceverkstad för bedömning och eventuell åtgärd.
Utanför garanti
För skadade produkter där felet inte är ursprungligt och du önskar ett kostnadsförslag för t. ex. försäkringsärende kan Solokraft hjälpa till att skicka produkten till en verkstad som gör en skadebedömning och lämnar ett kostnadsförslag. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ samt att Solokraft inte ansvarar för hur lång hanteringstiden hos verkstaden är.
Vid eventuell tvist följer Solokraft ARN:s rekommendationer.
Avbeställning av produkt
Så länge produkten inte levererats till dig går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en order kontaktar du vår kundtjänst på tel 070-2341200 eller via email info@solokraft.se. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar, kontakta kundtjänst på telefon. Observera att om varan redan skickats kan du komma att debiteras de avgifter som ej uthämtade försändelser innebär.
Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.
Har du avbeställt en redan betald beställning återbetalas köpesumman inom maximalt 14 dagar, vanligtvis inom 2-5 arbetsdagar.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, pandemi, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll som inte skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Solokrafts sida, som gör att Solokraft ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Solokraft befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Tvist
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Ladda ner som PDF